Verslag stap 9. Voor stap 9 heb ik de vragen op www.23dingen.nl gekopieerd en in mijn blog geplakt. Vervolgens heb ik de vragen steeds beantwoord.
- hoe en waar zou je een weblog kunnen inzetten? Intern en extern?
Ik denk zowel intern (als een soort informatienetwerk voor collega's) als extern(informeren klanten, de bibliotheek een persoonlijk tintje geven, een klantenblog starten etc.).
- wat zou je allemaal met RSS kunnen doen om je dienstverlening te verbeteren?
Mensen kunnen via RSS direct naar het gedeelte van de site waar ze naar zoeken. Ze hoeven dus niet eerst de hele site door. Een digitale krant is zo ook makkelijker te doorzoeken.
- kun je foto editors gebruiken voor aankondigingen? Of zie je deze toepassingen helemaal niet van nut zijn voor de bibliotheek?
Absoluut nuttig. Elke collega kan zo een leuke promotieposter of tekst maken waardoor bijvoorbeeld mini-presentaties een extra dimensie krijgen.
- vind je het alleen voor privédoeleinden van belang?
Nee, zie antwoord boven deze vraag.
- wat merk je, nu je de eerste dingen hebt leren kennen, van blogs, RSS, online fotoalbums in de wereld om je heen? Hoor je die termen nu meer? Kijk je met een andere blik rond op het web?
De blogs en de foto-tools vind ik handig en leuk. De RSSfeeds zijn makkelijk om iets op te zoeken maar ik denk dat ik daar toch minder gebruik van zal maken.
- heb je ideeën over hoe gebruikers van de bibliotheek(site) dingen, informatie kunnen toevoegen?
Door reacties en berichten te schrijven in een blog voor klanten kan de bibliotheek wensen en tips van klanten snel doorzoeken en gebruiken om de service te verbeteren en creatieve ideeën op te doen.
1 opmerking:
Wow! je gaat inderdaad bijzonder goed zeg!
Hoe ga je om met een extern blog, denk je? Moet een bepaald persoon dat doen, of meerdere? En welke regels zou je dan met elkaar willen afspreken?
RSS zie je dus als direct dieplinken. Maar ook daar zijn de meningen over verdeeld. Want hoe ga je dan om met de rest van je pagina's. Die worden dan steeds minder en minder bekeken? Hoe je dat voor je ziet met een digitale krant en doorzoeken begrijp ik niet helemaal.
Wil je wel dat elke collega zijn of haar eigen promotieposter kan maken? Als in: herkenbaarheid van de bibliotheek en eenduidigheid.
Ik vind het zo grappig dat je zelf RSS minder gebruikt. Ik vind het juist HET element dat ik meer en meer toepas en nog veel meer gebruik bijvoorbeeld dan mijn favorieten (of del.icio.us.)
Ik ben het eens met je idee dat je door reacties en berichten te schrijven voor je klanten dichterbij ze staat. Maar.. hoe ga je om met de veeleisendheid van de gebruikers. En wat als sommige wensen en tips gewoon niet mogelijk zijn?
Ik vind dat je heel goed hebt nagedacht over de dingen. Maar natuurlijk zou ik geen coach zijn om je graag nog meer te willen prikkelen.
Oh ja, het is heel gebruikelijk om gewoon onder mijn reactie je eigen reactie te typen. (Een reactie op een reactie)
Daarmee houd je een discussie prachtig centraal en ook extra interessant voor de lezers van je blog!
Een reactie posten